Ako oprávnený poskytovateľ inovačného vzdelávania môže Inštitút rodinnej terapie a terapie vzťahovej väzby, o.z. poskytovať školám a školským zariadeniam súčinnosť a odborno-metodickú pomoc aj pri príprave a realizácii aktualizačného vzdelávania tematicky zameraného na oblasti vymedzené oprávnením.
V súlade s potrebami školy a poradenského zariadenia je povinnosť pedagogických a odborných zamestnancov absolvovať aktualizačné vzdelávanie. Za absolvovanie aktualizačného vzdelávania nie sú žiadne príplatky, doklady o absolvovaní aktualizačného vzdelávania tvoria súčasť atestačného portfólia. Poskytovateľom aktualizačného vzdelávania je škola/poradenské zariadenie. Program a rozsah aktualizačného vzdelávania schvaľuje riaditeľ. Škola, poradenské zariadenie a zariadenie sociálnej pomoci v závislosti od svojich potrieb upraví rozsah aktualizačného vzdelávania vo vnútornom predpise.
V súvislosti s oprávneniami na organizovanie a vykonávanie inovačného vzdelávania podľa zákona č. 138/2019 Z. z. získanými od Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu SR poskytuje Inštitút rodinnej terapie a terapie vzťahovej väzby, o.z. školám, školským a poradenským zariadeniam súčinnosť a odborno-metodickú pomoc aj pri príprave a realizácii aktualizačného vzdelávania tematicky zameraného na oblasti vymedzené oprávnením.
Ak potrebujete poskytnúť ďalšie informácie, čo sa týka prípravy a realizácie aktualizačného vzdelávania, kontaktujte prosím telefonicky (0918 933 727) alebo prostredníctvom e-mailu rodinnaterapia@gmail.com.
Obsahovú náplň školenia je možné po konzultáciách s lektorom vzdelávacích programov prispôsobiť špecifickým požiadavkám Vášho pracoviska. Po dohode možnosť realizácie vzdelávania online formou.
Ponuka programov aktualizačného vzdelávania v rámci profesijného rozvoja pedagogických a odborných zamestnancov tematicky zameraného na oblasti vymedzené oprávnením:
- Využitie projektívnych terapeutických techník pri práci s deťmi (25 hodín – prezenčne).
Kategórie pedagogických zamestnancov: školský špeciálny pedagóg.
Kategórie odborných zamestnancov: psychológ a školský psychológ, špeciálny pedagóg a terénny špeciálny pedagóg, logopéd a školský logopéd, liečebný pedagóg, sociálny pedagóg.
- Test kresby Dom- strom – postava (H-T-P) (16 hodín – online).
Kategórie pedagogických zamestnancov: školský špeciálny pedagóg.
Kategórie odborných zamestnancov: psychológ a školský psychológ, špeciálny pedagóg a terénny špeciálny pedagóg, logopéd a školský logopéd, liečebný pedagóg, sociálny pedagóg.
- Dieťa a rodina v rozvode (25 hodín – prezenčne).
Kategórie pedagogických zamestnancov: školský špeciálny pedagóg.
Kategórie odborných zamestnancov: psychológ a školský psychológ, špeciálny pedagóg a terénny špeciálny pedagóg, logopéd a školský logopéd, liečebný pedagóg, sociálny pedagóg.
- Kresba domov – projektívny terapeutický nástroj (8 hodín – online).
Kategórie pedagogických zamestnancov: školský špeciálny pedagóg.
Kategórie odborných zamestnancov: psychológ a školský psychológ, špeciálny pedagóg a terénny špeciálny pedagóg, logopéd a školský logopéd, liečebný pedagóg, sociálny pedagóg.
- Vplyv raného detstva na vývin mozgu a správanie (16 hodín – online).
Kategórie pedagogických zamestnancov: učiteľ (podkategória: učiteľ materskej školy, učiteľ prvého stupňa základnej školy, učiteľ druhého stupňa základnej školy), vychovávateľ, pedagogický asistent, školský špeciálny pedagóg.
Kategórie odborných zamestnancov: psychológ a školský psychológ, špeciálny pedagóg a terénny špeciálny pedagóg, logopéd a školský logopéd, liečebný pedagóg, sociálny pedagóg.
- Senzorická integrácia a jej prienik do práce s deťmi s problémami v správaní, v regulácií emócií, vo vzťahoch a v samoreguláci (16 hodín – online)
Kategórie pedagogických zamestnancov: učiteľ (podkategória: učiteľ materskej školy, učiteľ prvého stupňa základnej školy, učiteľ druhého stupňa základnej školy), vychovávateľ, pedagogický asistent, školský špeciálny pedagóg.
Kategórie odborných zamestnancov: psychológ a školský psychológ, špeciálny pedagóg a terénny špeciálny pedagóg, logopéd a školský logopéd, liečebný pedagóg, sociálny pedagóg.
Aktualizačné vzdelávanie ako prostriedok profesijného rozvoja zamestnancov školy – profesijný rozvoj pedagogických a odborných zamestnancov upravuje Zákon 138/2019 Z.z. o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch a o zmene a doplnení niektorých zmien
V súlade § 40, ods. 1 zákona 138/2019 Z.z. je profesijný rozvoj proces: prehlbovania, zdokonaľovania a rozširovania profesijných kompetencií,, získavania profesijných kompetencií na výkon špecializovaných činností alebo výkon, vedúceho pedagogického zamestnanca, získavania profesijných kompetencií vyššieho kariérového stupňa, overovania profesijných kompetencií na zaradenie do vyššieho kariérového stupňa, získavania vzdelania na splnenie kvalifikačných predpokladov na výkon ďalšej pracovnej činnosti alebo využívania a hodnotenia získaných profesijných kompetencií.
V súlade s § 57 zákona 138/2019 Z.z. Aktualizačné vzdelávanie
(1) Cieľom aktualizačného vzdelávania je podľa potrieb zriaďovateľa ,školy, školského zariadenia alebo zariadenia sociálnej pomoci a) udržiavanie alebo obnovovanie profesijných kompetencií potrebných na výkon pracovnej činnosti, b) získanie nových vedomostí a informácií o zmenách v právnych predpisoch, výchovno-vzdelávacích programoch, pedagogickej dokumentácii a ďalšej dokumentácii alebo c) získanie nových vedomostí a zručností v konkrétnej oblasti pracovnej činnosti.
(2) Poskytovateľom aktualizačného vzdelávania je a) škola, b) školské zariadenie, c) zariadenie sociálnej pomoci, d) zriaďovateľ školy bez právnej subjektivity alebo školského zariadenia bez právnej subjektivity.
(3) Aktualizačné vzdelávanie sa organizuje ako schválený jednoduchý program aktualizačného vzdelávania. Program aktualizačného vzdelávania a rozsah aktualizačného vzdelávania schvaľuje riaditeľ. Škola, školské zariadenie a zariadenie sociálnej pomoci v závislosti od svojich potrieb upraví rozsah aktualizačného vzdelávania vo vnútornom predpise. Aktualizačné vzdelávanie sa uskutočňuje ako schválený jednoduchý program vzdelávania. Program aktualizačného vzdelávania a jeho rozsah schvaľuje riaditeľ. Rozsah aktualizačného vzdelávania stanovuje riaditeľ na školský rok, pričom konkrétny rozsah bude určený v schválenom znení programu aktualizačného vzdelávania.
(4) Škola, školské zariadenie, zariadenie sociálnej pomoci a zriaďovateľ môže pri organizovaní aktualizačného vzdelávania spolupracovať s poskytovateľom inovačného vzdelávania v oblasti, v ktorej má poskytovateľ inovačného vzdelávania oprávnenie na poskytovanie inovačného vzdelávania.
(5) Odborným garantom aktualizačného vzdelávania je pedagogický zamestnanec školy, školského zariadenia alebo zariadenia sociálnej pomoci s druhou atestáciou alebo odborný zamestnanec školy, školského zariadenia alebo zariadenia sociálnej pomoci s druhou atestáciou. Ak v škole, školskom zariadení alebo v zariadení sociálnej pomoci nie je pedagogický zamestnanec s druhou atestáciou alebo odborný zamestnanec s druhou atestáciou, odborným garantom aktualizačného vzdelávania je riaditeľ, vedúci pedagogický zamestnanec alebo vedúci odborný zamestnanec. Odborný garant predkladá riaditeľovi na schválenie program aktualizačného vzdelávania a rozvrhuje vzdelávacie aktivity v súlade s potrebami školy/ŠZ a je zodpovedný za vedenie evidencie účasti pedagogických zamestnancov školy/ŠZ (prezenčné listiny).
(9) Riaditeľ na požiadanie vydá pedagogickému zamestnancovi alebo odbornému zamestnancovi potvrdenie o aktualizačnom vzdelávaní, ktoré obsahuje a) evidenčné číslo potvrdenia dátum vydania potvrdenia, b) titul, meno, priezvisko a rodné priezvisko pedagogického zamestnanca alebo odborného zamestnanca, c) dátum a miestonarodeniapedagogickéhozamestnancaaleboodbornéhozamestnanca, d) obdobie, za ktoré sa potvrdenie o aktualizačnom vzdelávaní vydáva, e) rozsah aktualizačného vzdelávania v hodinách, f) odtlačok pečiatkyškoly, školskéhozariadenia alebo zariadenia sociálnej pomocia podpis riaditeľa g) potvrdenia o absolvovaní aktualizačného vzdelávania. Štruktúra je stanovená v ods. 9, § 57 zákona, pričom za základné ustanovenie je možné považovať to, že sa takéto potvrdenie vydá na požiadanie. Keďže však bude počasrokov aktualizačných vzdelávaní pribúdať, odporúčam, aby po každom aktualizačnom vzdelávaní (na konci školského roka) bolo vydané každému účastníkovi potvrdenie.
Riaditeľ na požiadanie vydá pedagogickému / odbornému zamestnancovi potvrdenie o aktualizačnom vzdelávaní. Najdôležitejšou požiadavkou, ktorá by mala byť naplnená každým aktualizačným vzdelávaním, ktoré v škole bude uskutočňované, je tá, že má byť zmysluplné a smerovať k naplneniu cieľov školy a to najmä v oblasti pedagogického riadenia výchovno-vzdelávacej činnosti. Ak pôjde len o formálne uskutočnené aktivity, školu to nikde neposunie a aj pedagogickí zamestnanci budú k danému vzdelávaniu pristupovať ako k ďalšej byrokracii a formalite (ktorú musia pretrpieť). Keď vnímame profesijný rozvoj učiteľa v celej jeho šírke (nielen ako absolvovanie formálnych vzdelávacích aktivít), je práve jeho vlastná prax a učenie sa v prostredí vlastnej školy obrovským zdrojom učenia sa a už od začiatku jeho pregraduálnej prípravy až po koniec jeho profesijnej dráhy formuje a mení jeho poňatie vyučovania. V tomto kontexte aj presun aktualizačného vzdelávania na územie konkrétnej školy bude znamenať posilnenie učenia sa v prostredí vlastnej školy. Netreba však zabúdať ani na impulzy zvonku, pretože literatúra jednoznačne hovorí aj o tom, že ak sa chce rozvoj diať len v prostredí školy, absencia podnetov zvonku nakoniec znamená stagnáciu, nebodaj aj pokles (degradáciu toho,čo škola dosiahla).
Inštitút rodinnej terapia a terapie vzťahovej väzby, o.z. dňa 02.02.2021 získal od Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky oprávnenie na poskytovanie inovačného vzdelávania.